2:a Provbänken - Audi 100 turbo -87....


bilder/100-87_left.jpg (109018 byte)
bilder/100-87_right.jpg (100762 byte)

Angående fälgarna så kommer troligen dom från en liten serie (Ford Scorpio GHIA 2,9 Cosworth med 195hk, 8x16 "Technocast" Et35), det är alltså inga "audifälgar"

Bilen Uppdaterad (överfört till nya bilen)
(010506) Bilen har nu fått bälgen mellan IC och insug utbytt till en böjd rörbit med uttag för dubbla bypasser och 2 olika insprutarfästen, vanlig och Kallstartsventilfäste. Där har jag haft en bypass ansluten ett tag för att avlasta turbo och intercooler för tryckstötar. Idag tog jag mig i kragen och anslöt den ena insprutaren till bränslesystemet och den andra som insprutare för vattnet.
Jag går inte in på ngr detaljer då det finns tillräckligt att läsa sig till om fakta, beräkningar och teorier på nätet.
bilder/mellanbit1.jpg (125278 byte)
Har ni sett nå trassligare?
2 Spridare använder jag dock inte... än.
bilder/an_dump.jpg (51129 byte)
bilder/an_dump2.jpg (72786 byte)
ABC i enkel dump för 255:- (bollen kostade en 5:a)
bilder/red_intake.jpg (70027 byte)
Nytt intagsrör till turbo med intag för avlastningsventil (bypass).

 

Igensotad 
(010725) Har nu rivit alla slangar till motorn. Hittat 3 potentiella läckor som fixats, samt sett att det saknats en strypning till vevhusventilationen, pluggade den slangen helt. Rev av kompressordelen till turbon och... mamma mia, beläggning från vevhus ventilationen överallt inklusive på turbinen, kletigt!
Bilen har säkert gått utan turbotryck i flera år.
Turbon dock helt ok, inget glapp alls trots 33.000mil (den förra k24 var glappare)
Gjort rent, turbonissarna slarvat vid bearbetningen av huset, massor av gjutskägg kvar och allmänt dåligt gjort, slipat om huset och polerat det och turbinbladen med Autosol. Flyttat över IC:n från förra bilen (annan bättre konstruktion). Nu börjar jag känna igen draget från den förra bilen igen. Börjar nu ladda 1000 varv tidigare (2000) och 1000 varv längre än innan så det gjorde susen att ta isär turbohuset och kolla. (sitter med 6 bultar 10:ans nyckel, köp ngr som är lite olika böjda så går det lättare, dra huset precis rakt ut så du inte skadar turbinbladen/axeln, en baggis att kolla själv.

Denna motor blev skrämd utan Bleed-ventil. Har använt mig av regulator tekniken istället (delar 125:- Biltema). Så jag har skitit i "små-ändringarna uppåt" och gått direkt på 1.0 i övertryck. Denna teknik har visat sig ge ett stabilare, mindre fladdrigt övertryck.

 

  

Bilen Uppdaterad (överfört till nya bilen)
(010506) Bilen har nu fått bälgen mellan IC och insug utbytt till en böjd rörbit med uttag för dubbla bypasser och 2 olika insprutarfästen, vanlig och Kallstartsventilfäste. Där har jag haft en bypass ansluten ett tag för att avlasta turbo och intercooler för tryckstötar. Idag tog jag mig i kragen och anslöt den ena insprutaren till bränslesystemet och den andra som insprutare för vattnet.
Jag går inte in på ngr detaljer då det finns tillräckligt att läsa sig till om fakta, beräkningar och teorier på nätet.

Extra Bensin varför?
För att vid ca 1 bar så maxar man insprutarna, mängdmätaren går i taket, bilen börjar gå snålt och ECU:n får jobba med styrtrycket och dra tillbaka tändningen så mycket det går för att undvika knackningar, avgastemperaturen skenar, du "tappar" effekt pga den tillbakadragna tändningen.

Använder nu en elektrisk kallstartsventil (samma typ som i bilen hittad på skroten) som flödar ca 200cc vid 3bar. detta systemet använder dock ett högre tryck så jag vet inte exakt vad det blir i bilen, dock tillräckligt för ca 30 extra hk. Får kolla senare exakt vad det flödar. En riktig insprutare från en bensinhungrig bil är förståss alla gånger ett bättre val. Detta gjorde jag bara för att den är så vansinnigt lätt att sätta dit.
Ventilen öppnas av en brytare som öppnar ventilen fullt vid 0.5 bar laddtryck (260:- GIK)
Insprutaren ansluten med sin egen slang i ett mellanstycke som jag hittade på en mängdmätare på skroten, bara att flytta över och skruva dit på min så jag fick ut ett extra bensinfäste. Ca 5 min jobb.

Vatteninsprutning varför?
Det är ett känt sätt att få ner avgastemperatur, få en kylande effekt i insug/luft = mer syre = Mera hk på högpresterande turbobilar (flygplan). Dessutom håller det motorn helt ren inuti från sotavlagringar.
Vanlig i blandning sägs vara upp till ca 1/3 av bensinen. Därför blir en insprutare ganska bra.
Som vatten tank använder jag mig av den till vindrutespolningen. har bara kopplat in mig på slangen från spolar pumpen.
På så sätt får jag en varning om när vattnet börjar ta slut. För att få upp trycket på vattnet använder jag mig av 3st vanliga seriekopplade volvo-pumpar, ger ett tryck av 3,2 bar, fullt tillräckligt alltså. Jag tog en vanlig elektrisk insprutare från saab 9000i (ca200cc) och monterade den i mitt egna fäste precis innan gasspjället. Kopplat till samma kontakt som bensintillskottet. På så sätt har jag inga bekymmer med backventiler och dyligt.
Funderar dock på att montera ett tryckkärl som jag har liggande.

Delar
Jag har använt mig av helt vanliga delar som kan hittas på vilken skrot som helst. Kallstartsventilerna har alla samma fäste, (o0o) , insprutare i mitten och två fästhål på sidan, de kan ha 2 olika bensinanslutningar, ett med ihålig bult (nästan alla) och med slangfäste (bla. vissa Oplar på mitten av 80talet).
Vanliga insprutare har nästan alltid samma utsende, runda med O-ringar i varje ände, dock hittade jag idag en Opel 2.0i med slanganslutningar för insprutarna, myckat ovanligt, dessutom var de smart infästa i insuget också, 2 och 2 med bara ett skruvfäste för varje par. DVS. väldigt lätt att installera, 2 hål i mellan röret och ett gängfäste emellan så har du en för bensin och en för vatten på en gång.
Subaru ska visst också ha insprutare med slanganslutning enl en kompis. Jag har dock redan byggt mitt system med andra insprutare
Vattenpumpar Samlade på mig ett par volvopumpar från skroten, de är bra, för de har både in och utfäste, och är av den tvingande typen (samma konstruktion som en oljepump i motorn) varje pump ger om den är frisk ca 1.2kg tryck. Sedan är det bara att plussa på pumpar upp till det tryck vi vill ha. Man kan förstås köpa riktiga vatten insprutningssystem för 2000:- och uppåt, men det här är ett budgetbygge. Men ändå fullt fungerande och tillitsfullt för daglig körning.
Sedan behövs det bara diverse slangar och slangklämmor (tas med fördel också på skroten).

Min kostnad
Alla delarna en kasse från skroten 250-300 spänn! Några delar hittad på en dumpad skrotbil på gatan.

Resultat
Gissa! och det med exakt samma laddtryck (1.0). (stackars däck!)
Det blev en klar märkbar skillnad i alla fall (känns som ungefär drygt 20 extra hk om jag ska försöka mig på en beskrivning, dvs +ca10%)
Nu blir motorn renare för varje dag jag kör och ECU:n kan nu ha tändningen i "maxläge" hela tiden. Plus att vattnet gör sitt till.
Detta är klart den snabbaste bilen jag haft hittils och då var ändå inte min gamla Volvo 360 med 740 Turbomotor direkt slö den heller!

Ett annat avgassytem direkt från turbon på det här så...
Och en större turbo... annan intercooler... show goes on... man blir aldrig riktig nöjd