Bypass / Dumpventil


     Finns det nåt mer debatterat ämne än detta inom motorkretsar? Inte många i alla fall...

På audi 100 turbo finns det ingen sådan här, antagligen för det var just runt den här vändan (-86) när saab/volvo började använda dem fullt ut och för att dessa laddas så lite så de behövdes helt enkelt inte.

Om man inte har ngn... Jo när du gasar fullt med öppet gasspjäll så laddar ju turbon och du har ett väldigt flöde genom turbo och IC... men vad händer när du stänger gasspjället hastigt vid tex växling? Jo TVÄRSTOPP! Kan ge en tryckpuls som är 3 ggr högre än laddtrycket, då vill det till att du har en bra IC. Vart ska den framåtrusande luften ta vägen nu? Enda passagen är tillbaka mot turbinbladen i turbon. Detta är det visslanda ljud som man ibland kan höra på rallycrossbilar när de saktar in eller växlar. På en sådan bil spelar det mindre roll, de kör med stora kraftiga turboaggregat som tål lite stryck och dessutom byts de säkert efter 200 mil eller så... men du hade tänkt att köra lite längre än så med din bil va?! Och du har väl ingen lust att titta på din avdragna k24axel heller efter att du optimistiskt försökt ladda 1.5?! (vilket i sig är alldeles för mycket)

Vad gör de då?
När du stänger gasspjället så släpps den trycksatta luften vid spjället istället a:(Dump) rakt ut i luften b:(bypass, återledningsventil) tillbaka i röret mellan mängd/masse-mätare och turbo.

Tryckstöten uppkommer inte (om man har en bra dump/bypass, obs jag sa inte dyr här) och turbon kan fortsätta att snurra och bromsas inte upp hastigt av motströmmen. Vilket om man är snabb på att växla innebär att du snabbt får tillbaka laddtrycket.

En bypass tillför alltså inte en endast hästkraft, och ger troligen ingen snabbare tid 0-402m heller. Däremot sparar den mycket på materialet.

I princip är det bara en avfjädrad vacumventil med eller utan membran. Här ett exempel på audi 100 med bosch membran bypass (standard saab 250:-) (iofs standard på volvo åsse vad jag vet)

1. Hemgjord anslutning innan gasspjäll.
2. Vacum/tryckstyrning att ansluta till insugs-
    rör (plenum)
3. Utflöde att ansluta till 4, eller att tillverka
    en backventil för dumpfunktion.
4. Rör mellan mängdmätare och inlopp turbo.

Vissa bilar kan vara lite känsliga för just dumpar i och med att de dumpar ut redan uppmätt luft och datorn skjutit in motsvarande mängd bränsle i motorn.

Jag har provat båda, och just till audi 100 verkar det inte spela ngn roll. 

Med dump så får du ett "PISSSCCHH"-ljud varje gång du växlar... ballt... eller enerverande beroende på hur du ser på det. Jag har dubbla modifierade saab dumpar på min bil (ej återgående). Jag tror att jag ska bygga så de blir bypasser istället pga att de röjer att detta inte är ngn vanlig audi 100 när jag är ute och åker. Det hörs naturligtvis inget när man åker lungt.

Vilka är bäst? (observera inte fräckast)
Ja du... efter att ha läst i ett antal forum, lysnat på folk, testat etc. Så måste jag säga att bosch plast-bypass, 25mm anslutning, verkar ge mycket för pengarna (250:- på saab). Vad vill man ha?.. jo en grej som öppnar snabbt för att ta bort den snabba tryckpulsen mot turbinbladen och flödar tillräckligt för att leda bort med tryck för att inte bromsa turbon. Snygga kolvstyrda i putsad aluminium? mja... jag har hört rykten av folk som påstås kört ett flertal i labb säga att vissa kolvstyrda inte alls är bra (öppnar inte tillräckligt snabbt). En kolv väger liksom mer än ett simpelt gummimembran.
  
Vad är då mot plastdumpen.. 
1. påstås inte hålla för mer än ca 1.4 i tryck... vilket jag tycker verkar konstigt, då du får en motsvarande tryckökning på andra sidan också... har dock inte själv försökt ladda de över den gränsen även om jag har hört talas om de som laddat 1.7 utan problem.
2. Gummimembranet inuti slits med tiden och spricker, eller spricker när man kör när det är mycket kallt.
3. Se till att du har tillräckligt grov slang/uttag till styrningen (2) annars kan det hända att man får lustiga fenomen, den hinner inte bygga upp tillräckligt med mottryck och kan börja släppa förbi luft.
  
Min personliga synpunkt
Steg ett: En vanlig 25mm bosch plastbypass
Steg två: 2 st vanliga, eller en plastbypass från nyare Mitsubishi Lancer evolution, 45mm anslutning?

Annat
Bildexempel på backventil för att göra en dump av en bypass.

bilder/an_dump.jpg (51129 byte)
bilder/an_dump2.jpg (72786 byte)

Ombyggnad av Bosch-bypass till dump och installation
    av Lars Åsell

Här följer en installtionsanvisning hur man monterar en ombyggd bosch avlastningsventil till att bli en dump på min bil, en Audi 100 turbo quattro -90.

  
Jag har gjort följande


1. satt ett 2,5" rör mellan ic och insug


2. svetsat på ett 25mm rör ca 15mm långt


3. köpt en Saab dump 250:-


4. kapat utblåset på dumpen det är nu ca 15mm långt


5. köpt en 3/4 " backventil för vatten ca 25mm invändigt ca 150:-


6. putsat av utblåset på dumpen så backventilen går att (gänga) på


7. strök på lite silikon på utblåset (gängade) dit backen, funkar jättebra
och ser bra ut

bilder/2,5tums rör 01.jpg (48188 byte)bilder/2,5tums rör 02.jpg (57352 byte)

bilder/Dump 03.jpg (51922 byte)bilder/Dump 05.jpg (48134 byte)

bilder/Dump 06.jpg (56991 byte)bilder/Dump 07.jpg (55912 byte)

bilder/Dump 04.jpg (69169 byte)

 

 

Info / mail i ämnet

----- Original Message ----- From: GL To: D.A Sent: Saturday, January 27, 2001 11:34 AM 
Subject:
Dumpventil???+ annat
Tack för iderna och tipsen. Hur är det med dumpventil? Jag har funderat på en sådan men varför har fabriken inte suttit dit någon? Får man mer effekt om man sänker komprisionen eller kan man bara öka laddtrycket?? Jag har även funderat på om man kan koppla till kallstarts spridaren med dom vanliga spridarna dvs mer bränsle??? Hur stort avgassystem kan man sätta på går det bra med 3 tum hela vägen + en turbo dämpare längst bak. En annan ide är att flytta turbo röret vid spridarna ovan för insuget dvs mer kylning!? Det sitter ingen intercoller på orginal men om man sätter ditt en ökar det effekten något???   Hälsningar Gerry.
Dumpventil behövdes ju knappt inte när de laddade så lite orginal, men de kom ju senare på audi än saab och volvo.
  När du sänker kompressionen tappar du faktiskt lite hästar om du inte gör ngt annat, men du kan överladda mer innan det spikar,
så där kommer vinsten. MC 1 har ett lägre tryck så teoretiskt borde man kunna ladda den motorn hårdare än MC 2.

Kallstartsventilen. Ja jag har också funderat på det, problemet är hur den sitter på insuget, det är inte säkert att bensinen sprids jämt
till alla cylindrar därifrån, med varmgång som följd i vissa cylindrar.
Gå och handla ngn elektrisk spridare på skroten istället och installera den precis innan gasspjället
så det är garanterat att alla cyl får del av den.
Styr den med hjälp av tryckmätare eller brytare på mängdmätare.

  Intercooler.
Ett absolut krav om man vill komma ngn vart.
Man kan inte öka laddtrycket mycket annars innan allt blir för varmt.
Dessutom tar varm luft mkt mer plats med följd att du får in mindre syre till motorn.   Avgas. Ingen aning men 2.5" räcker gått och väl.
  Hade!  D.A

 

----- Original Message ----- From: Gl To: D.A Sent: Sunday, January 28, 2001 1:00 PM 
Subject:
Tack!
Tack så mycket för dina tips och ider! Har du haft eller har en turbo motor själv? Vad har du gjort på den isåfall? MVH Gerry
Turbobilar? 
Har haft ford escort med egenbyggd 2.0 turbo ca 190hk 
volvo 740 turbo ca 220hk 
volvo 360 GLT med trimmad egenbyggd B23 turbo ca 250 hk (totalt livsfarlig! väghållning och bromsar som en brödrost ungefär)   
En audi 100 turbo avant (5:a MC-motor dubbla knacksensorer, kom -89) ca 210-240hk beroende på laddtryck. 
En audi 100 turbo sedan typ1. diverse pul, insprutning, ic etc... 250hk+

MVH D.A

 

 

----- Original Message -----
From: E L
To: D.A
Sent: Tuesday, August 07, 2001 5:36 PM
Subject: Re: Dump på 100/200


Tjenare igen,
Det är ju mycket snack nu om att man inte ska ha en öppen dumpventil och bla bla bla.
Jag vill iofs inte ha det dära pys ljudet så jag tänkte ändå köra med en återcirkulerande dump.
Det jag undrar är vart ledde du in luften från dumpen tillbaka i systemet igen?
Finns det något färdigt uttag för det? Och vart ansluter du "styr" vacumet till dumpen någonstans efter gasspjälet?
Föresten har du något smart ställe man kan få tag på ett bra metalrör att använda där mellan IC och insug, bäst skulle
väl vara om man hade ett rör med en liten böj på i början.
 
/Mvh E

--------------------------------------------------------------
Jo jag har också hört det där snacket. luftmasse bla.bla mängdmätare...
Jag har kört med båda sorterna på min... nu blev det fritt utblås på sista varianten för att det blev för trångt med slangarna och extra spridarna.
Faktum är att det fungerar ypperligt, (bortsett från pishhhh-ljudet alltså men det är ju bara när man laddar, kör man lungt så hörs ju inget. tror inte det har ngn större betydelse på våra bilar. mängdskivan är ändå så trög så den faller ändå inte direkt mellan växlingarna (var visst ngn som sett en växlingskurva på den) sedan finns ju en extra ventil på våra som när motorn varvar över tomgång och spjället stängs, öppnar en förbipassage så skivan ska falla ner tills varvet kommit ner rätt. (bränslebesparing)
Summa sumarum.. på våra bilar spelar det en mindre roll. OM den skulle få alldeles för mycket bensin skulle den avgassmälla i växlingarna.... och det gör min inte.
(har dock hört det på många racemaskiner här nere på svartrace som gör så.) 
Jag böt ut det där svarta tunna röret mellan mängd och turbo till ett rör med ett 25mm uttag där det passade in. Så det finns inget färdigt nej...
Fick svetsa det själv.

Styr-Anslutningen har jag skarvat på på baksidan av insuget, finns ett stort rör, ca 15mm.(samma rör där ecuslangen sitter) hittade en förgrening på skroten med en mängd uttag som passade in där. Jag behöver ju en del...
kontakt för vatten
dump1
dump2
extra laddmätare
en tom kvar för extra bränslekontakt.
Se till att du får ett uttag med tillräckligt kapacitet och slang till dumpen. (från insuget alltså)
När laddtrycket kommer så häftigt på våra bilar är det inte säkert att dumpen hinner bygga upp mottrycket i tid tillräckligt annars. (bilen laddar konstigt, tappar laddtryck efter växling, sådana saker kan inträffa då)
 
 
Röret är en kapad och lackad avgasböj. 2"?
 
Du får hitta en bättre skrot där du själv kan gå omkring och pyssla och fundera mellan bilarna och mäta vad som tänkas kan passa.
(Jag har tur och bor alldeles intill en, 1km) Finns nog massor med slangar som man kan ha istället. I de flesta fallen går det att kapa orginalslangen snyggt... om den inte spruckit precis vid insuget vill säga.
 
mvh/D.A
--------------------------------------------------------------

  Go middag!
  hur e läget?!
  Du vad är det för klaff du satte dit på dinna dumpar?!
  Ja du vet så dem ej suger in luft vid undertryck?!
  Jusst nu har jag den återcirkulerande...men det låter fräck med lite PSSSchhh under huven!


  MVH D
-------------------------------------------------------------

Jo det låter verkligen..   vroooom "PISCHHhhhh" vroooom "PISCHHhhhh". Lite "rallycross-ljud" över det hela, nu när jag tänker efter....

Det är så simpelt så jag vågar knappt skriva om det....
250 kronors dump från saab alltså, bosch svarta med en tryck-ingång rakt ned, och ett utblås åt sidan...

Jag har monterat dumpen (jag kör med 2st, lite överdrivet kanske) så utblåset är riktat rakt upp.. gått och handlat passande studsboll a´ 5:- typ 23-28mm stor. lagt ner den ovan på utblåset, gjort en "bur" av 2 ståltrådar som jag böjt ner och satt fast med slangklämma runt utblåset så studsbollen kan lyfta ca 5-10mm när trycket släpps på underifrån... passa dig bara för att dra slangklämman för hårt så inte röret tappar rundheten (tätar dålig då), sedan när trycket är slut så faller bollen ner och tätar när undertrycket i insuget fortsätter att hålla dumpen öppen.

Ett annat alternativ kan vara att ta en bit gummiduk som fästes med vinkel på röret, att ligga som tätning på utblåset (som ett lock).
Borde egentligen fungera bättre... då är det inte så noga med att utblåsröret är runt.
Fattaru?

Plockat isär turbon, gjort rent, slipat kompressorhuset... det gjorde susen!
Nu känner jag igen draget från förra bilen.
Skrivit lite om det på hemsan...

Det har verkligen varit drag här nere nu på onsdagkvällar. förra onsdagen kanske 50 bilar, nu senast säkert uppåt 100 bilar på ett industriområde med bra parkering och tillhörande raka..
Varav ett 20-tal har raceat mot varandra. Klart sevärt, själv har man fegat ur när inte bilen gått som jag vet att den kan göra. Piskade dock en av race-bilarna på vägen därifrån senare på kvällen he he he he

Hare..

mvh/D.A

---------------------------------------------------
Hej!
Å fan ja alla lösningar ebra utom dem dåliga?!
Förresten laddar du 1 bar med bara originalsprutet?!
Eller har du slängt över spridarna från den andra?!
Och spolarpumparna du körde med för vattnet?! vilka volvos sitter det på och är dem för rutspolning eller strålkastare?!

MVH D

-------------------------------------------------------------------------
Jupp laddar till och med 1,2 men jag trycker in vatten också i 2 spridare... har inte kopplat in bensinen än. har inte hittat ngn mer sådant där kontakstycke på skroten än och jag har glömt vilken bil jag hittade den på. Hittade inte orginalgrejorna till den förra bilen så den följde med där.... får se om jag kan löda ihop ngt. Förresten hur får du ut bensinen till din extraspridare?

Har dock monterat allt annat på min korta rörbit, trångt som .... 2 dumpar, 2 vattenspridare och 2 slanganslutna bensin insprutare som inte är anslutna än.

Fick du ngn klarhet i vilka spridare som var bäst?

Anledningen till att jag vågar ladda 1,2 är att det är lägre kompression på denna bilen än den förra. på den hade jag antydningar till spikningar vid 1,2 men jag har aldrig hört det på denna motorn.

Var lite kul igår kväll på stan... följde efter en 1990:ans Porsche 944 Turbo cabrio (250 hk 0-100 på 5,9) Vi drog vid 2 rödlysen 0-100 ca och jag blev en halv billängd efter 2 ggr.... fick hurrarop av 2 killar i en golf bakom efter det he he he. Nu måste jag verkligen få till soppan också....

Det är vindrutespolare, brukar sitta 2 och 2 på 240serien. läst på¨saab forum att saab-spolare ska visst gå att trixa till också.

Provkör dem mot en kompressionsprovare så du ser att de är ok och ger önskat tryck.

Vad laddar du nu förresten?
mvh/D.A

------------------------------------------------------
Nu har jag fixat dumpen! PSCHHH!
Fätt värre....satte en gummibit som backventil med en fjäder som håller den på plats!
ju en grej...har du också problem med slangarna mellan ic och insug... mina vill lóssna hela tiden...vet ej hur jag skall lösa det...beskriv gärna hur du har det och var du köpt grejjerna!
Har också rstat en del bilar....0-120....Nissan 300 280HK,Viper ,Supra 91a.....
Dock behöver jag en ny kopling....den jag har pallar ej för trycket....speciellt vid start....kann vara start-tekniken....5000varv o dunk upp med koplingen...framhjulspinn ja tack....bakfjädrarna bottnar nästan.....

MVH D


Author
Felat
Turbo User



Registered: Apr 2001
Location:
Posts: 125
Nu har jag lagt dit en Evo dump på min Saab. Och kan säga att det inte finns någon skillnad gemfört med en Bosch.
Kändes som att Evo dumpen är lite långsammare mot Bosch. Allstå den byggde inte upp laddtrycket lika snabbt.
Alltså om man inte laddar jätte mycket kan man satsa på ett Bosch(250kr).
Ända skillnaden jag kände var att Evo(478kr) dumpen hade lite mer bas, PYYSSSHHH
B20mannen, om du läser detta!
Första gången jag la ditt Evo dumpen på ett sätt laddade den super snabbt efter växlingar och laddtrycket blev galen och flög till 1,5bar+, sedan sjunka till 1,4bar. Men efter gasning och man frikopplade så varvtalet sjönk av sig själv då ville den dö.
Vad tror du om det? Kan det vara farligt att köra så?
Sedan när jag vände på ventilen började den funka "normalt"
Allstå Bosch ventilen spelar ingen roll hur man sätter dit den så funkar den bra, men Evo dumpen blir galen? Vad är skillnaden?
Mvh Felat
__________________
9000Talladega
14-08-2001 21:28  
b20mannen
Intel inside!



Registered: May 2001
Location: Österåker
Posts: 774
 Hm...
Vad är galet med 1.5 Bar laddtryck. Jag jobbar allt vad jag kan för att komma till 1.5-1.6 så tidigt som möjligt.
Vilket håll monterade du dumpen?
Säg att:
Uttag A är det som ventilen tätar mot.
Uttag B är det som sitter liksom på sidan, och som ventilen dras in mot.
Referenstrycket ansluts på den lilla vinklade 6.5 mm anslutningen.
Referenstrycket skall dras med minst diametern 5 mm, (dra gärna rör så långt som möjligt).
Anslutningen för referenstrycket får under inga omständigheter delas med någon annan funktion.
Laddar du mindre än 1 Bar, och kör återcirkulerande ventil, så anslut A till turbons trycksida, och B till
turbons sugsida.
Laddar du 1Bar och uppåt, eller använder ventilen som öppen dump, skall B anslutas till trycksidan, och
A skall anslutas till sugsidan.
Eftersom jag testat alla möjliga kombiationer av montering, så är jag rätt så säker på att problemet inte
ligger hos själva ventilen.
Jag skulle gissa på att du har alldeles för liten anslutning för referenstrycket.
Eller att ref.trycket delar anslutning till insuget med något annat. MAP-sensorn?
Mvh, Johan
14-08-2001 23:27  
Felat
Turbo User



Registered: Apr 2001
Location:
Posts: 125
 Tjaba!
Jag har A (mitt mot den lilla anslutningen) mot sugsidan och B( den som är på sidan) till tryck sidan.
Då funkar den normalt.
Men när jag hade tvärtom det var då det blev konstigt.
Referenstryckslangen är på 4mm. Och den förgrenar sig mot en massa andra sladdar.
Jag la ventilen på samma plats som orginalen satt. Allstå jag fick trycka in Evo ventilens 33mm till en slang som är anpassat för 25mm, kanske den är på 28-29mm.
Men om vi säger att jag använder den som en öppen ventil tror du att det kan vara lite farligt. Jag har ju luftmassmätare? Ända som jag märkte negativt var att den vill dö efter hårt gasning när ja fri kopplade efteråt.
Men den laddade super snabbt och flög ur mätaren på 1,5bar :?) Och den lät inte PYSSSCCHH utan Frrrrrrrt och lite i bakgrunden pysccchh.
Jag ska gör lite mer tester så kanske man fattar lite bättre?
Mvh Felat
__________________
9000Talladega
15-08-2001 21:52  
b20mannen
Intel inside!



Registered: May 2001
Location: Österåker
Posts: 774
 > Jag har A (mitt mot den lilla anslutningen) mot sugsidan och B( den som är på sidan) till tryck sidan.
> Då funkar den normalt.
Det är precis så jag kör den. På det sättet fungerar den bäst.
Om man däremot kopplar den åt andra hållet, så får man läckage under spool-up och andra problem som
hindrar laddtrycksuppbyggnad. (Över 1 Bar vill säga).
Så sitter den original på EVO6. Så den vänder man ju på direkt. ;)
Du säger att referenstryckslangen förgrenar sig? Är det en "originalgrej", eller något som kommit till?
Vissa bilar har en sorts anslutningsblock för vaccum. Detta för att bara ha en pryl som skall fästas i insugsröret.
Istället för en himla massa mässingsrör som skall fästas i röret.
Är det ett sådant anslutningsblock som du har?
Annars, om det faktiskt är en slang som förgrenar sig. Gör om. Det funkar inte med samma anslutning.
Dumpen drar massor med luft. MAP-sensorn, (om du har någon), tål inte alls att dela anslutning med luftförbrukare.
Samma sak gäller bränsletrycksregulatorn.
Så jag hoppas att dessa pryttlar inte delar anslutning.
Sedan så kan jag tyvärr bara säga att om du har en luftmassemätare, (eller mängdmätare), så kan du inte ha en
öppen dump.
När du kommer till läget att växla, och turbon går för fullt, och du stänger spjället, så öppnas dumpen och massor av luft strömmar ut den vägen. Luft som är uppmätt och kommer att få bränsle levererat till insuget.
I insuget finns nästan ingen luft alls, och en himla massa bensin kommer in. Gissa vad som händer.
 15-08-2001 23:28  
MaZ
söker stora spridare...



Registered: Aug 2001
Location: Göteborg
Posts: 61
Mycket matnyttigt i denna tråd...
b20mannen: Känns som att du till sist övertygat mig att köpa Mitsu ist för Bosch till Alfan. Jag behöver ju köra med rätt höga laddtryck för att komma upp i effekt. Hmm, mycket Mitsubishi blir det,
avlastningsventil, turbo, och IC...
__________________
May the downforce be with you...
/MaZ

Alfa 75 Turbo -87
Saab 900 Turbo -80
16-08-2001 08:03  
Felat
Turbo User



Registered: Apr 2001
Location:
Posts: 125
 Tja b20mannen.
Kanske evo dumparna är bra och man har de rätta grejerna. Som inte jag har troligen, alla slangar är gjorda för en liten Bosch ventil.
Jag har tagit sönder 3st Bosch, 750kr. Om evo ventilen håller mer så är det skit bra. Man vinner på längden.
Så evo ventilen är ett bra köp. Och funkar bra för vissa.
Mvh Felat
Nu studdsar laddtrycket till mer än 1,5+ och hålla sig vid 1,4bar. Undrar hur länge evo ventilen håller..hehehe
25-08-2001 22:15  
b20mannen
Intel inside!



Registered: May 2001
Location: Österåker
Posts: 774
 Hejsan Felat!
Jag tror nog att du kommer att få ha din EVO-dump rätt länge. En bekant körde nyligen sin på 3 Bar!
Det funkade finfint, förutom att han hade problem med att spridarna bara räckte till cirka 4500 rpm, så
den klippte av. Han undrade vad fasen det kunde vara som var fel, tills han såg att kvällströttheten hade
lagt på en bar extra. Inga knackproblem, inga haverier. Lustigt? Bra map. Och dumpen funkade finfint.
Själv så har jag problem att få upp laddtrycket. =)
Jag kommer bara till 1.45 Bar efter att ha provat ut nya mappar.
Så jag får göra om lite med laddtryckstyrningen. Men bilen blev ändå piggare.
Tryckuppbyggnaden är hyfsad: Från 0 vid stängt spjäll till 1.45 Bar på 0.5 sekunder vid 4800 rpm.
Med anti-lag så kommer det att bli ännu bättre.
__________________
[Tittade in, å inuti satt en inuit å tittade ut]
26-08-2001 00:05  
Ämne 3 olika originalbypasser Nytt inlägg [Sv: M [Svara]
Postad av RS2
Datum 2001-08-27 19:43

Det finns tre olika typer av original-bypasser ( snackade med en polare som är mek på AUDI )
Min original S2 bypass såg väldigt annorlunda ut inuti om man jämförde med Mikaels ( alias Snigel här på NA ) RS2 bypass.

Snackade med Micke på ACE för ett tag sedan och enligt honom håller den kraftigare modellen av RS2 bypasser ganska bra.

ACE har bypasser som håller för det mesta, jag fick en som var designad för rallycrossbilar med X antal HK.

MVH
/Krille

S2 Coupé -94 med chiptrimmad RS2 motor.