Grupp 4/B, en svunnen tid....

Denna era av vrålande monster rotade sig nog hårt hos många.
Detta var en tid då kreation/effekt skenade härligt okontrollerat.


Kolla gärna dessa: S1 del1 | S1 del2 | S1 del3 | S1 del4 | S1 del5 | S1 del6 | S1 del7 | Sportquattro | Sportquattro-2

Flera exempel från denna "era" är Peugot 205 16V, Ford RS200,
Renault 5 Turbo, Lancia S4 EVO mm, Lancia 037, Lancia Stratos mm.
Lancia Stratos, med Audi UrQ'an var homoligerad för grupp 4 och inte för grupp B. För grupp 4 behövdes i runda tal 400 "väggående" bilar! Rörram,
mittmontering av motor fick ej avses i denna klass. Audi var/är ett märke som bl a ville hålla på sitt koncept(att änvända produktionsbilar,
dock grovt modifierade).
Lancia och Peugot var dom enda som hoppade rakt in i Grupp B sektionen och behövde bara därigenom endast tillverka 200 st
"väggående" bilar för gatan, likaså att rörram, mittmontering av motor mm vart tilllåtet! Dock förblev Lancia 037 med motor monterad baktill, först
med deras Lancia Delta S4 HF blev det mittmotor placering.
Först ut dock med detta koncept var Peugot med sin 205 16V Turbo!
För att gå tillbaka till UrQuattron så vidareutvecklades den till modellen SportQuattro för att kunna möta dessa andra monster i GruppB-serien.
Man försökte genom denna bil få bort understyrheten + att få ner vikten.
Resultatet blev en ganska formidabel maskin men dock fortfarande med motorn fram..
(En engång skulle konceptet råda).
Efter detta(runt 1985 års genomgång) kom EVOLUTION MODEL SPORTQUATTRO SERIES 1(även kallad S1)!
Denna var alltså en EVO-variant av SPQ, homolegerad(på gränsen) för GruppB-EVO och satte nog "skräck" i sina mostånadare.
Bilen var "rå" i sitt utseende med alla dessa vingar, kjolar, skärmbreddare mm, framspoilern fick snabbt smeknamnet "vägskrapan".
För dessa evolutions-modeller(ALLT GÅR-MODELLER) behövdes det endast tillverkas 20 st exemplar.
Men "fortfarande" ville Audi hålla sitt koncept(likhet) till produktionsbilarna, så motorn satt fortfarande fram!
Efter denna model började effekten skena på alla bilar i Grupp-B serien, allt från officiellt 400 - 550hk(Inofficiellt 500 - 650hk).
Nu började bilarna bli tunga att hantera och förarna tog "stryk" av denna behandling, hälsogurus, trännare mm annställdes som
"service" åt förare/kartläsare för att dom skulle kunna orka med dom tuffa proven.

Ett faktum är att Audi/ingolstadt hade en prototypbil för det nästkommande året/åren (87 - 88), och
effekten var plannerad att hamna näst intill fyrsiffrigt.
En rolig sak (med mittmotor placering) som vi aldrig fick se ljuset/"ljudet" av :/

(BILDEN NEDAN)