En del skillnader, motordata,  jämförelser, acc-tider....



Vad är då att säga om de olika motorerna... jag är lite osäker på när skiftet var, så ngn får gärna komma med exaktare upplysningar. Fanns verkligen typ1 längre än till 88A? K26 turbo laddar i alla fall senare än K24, så mycket är klart, sedan ser deras verkningsgrad lite olika ut har jag för mig. K24 har en bättre verkningsgrad än K26 när den laddar upp mot 0.9 sedan tror jag den blev sämre över det... medans K26 har en jämnare kurva och kan ladda lite mer innan den tappar orken men är annars inget under av verkningsgrad.
Sedan har motorerna annan kompression också. 
Kort sagt så borde det innebära att typ1 kan man ladda mer innan det spikar, men till en sämre bränsleekonomi än typ2. 
Förstår varför det blev dubbla knacksensorer på typ2, känsligare för knack.

Återkommer med acctider på växlar för denna bilen snart... To be continued!

Motordata MC 10V 1986-1989.5 1989.5-1991
Engine Code MC MC
ECU (computer) hitatchi MAC11 hitatchi MAC14
Horsepower US (165 i sverige) 162 bhp @ 5500 RPM 162 bhp @ 5500 RPM
Torque US-Siffror 177 ft-lb @ 3000 RPM 177 ft-lb @ 3000 RPM
Displacement 2226 cc 2226 cc
Bore /Stroke 81mm / 86.4 mm 81mm / 86.4 mm
Compression Ratio 7.8 : 1 8.4 : 1
Turbocharger K26 oil/water cooled
-87=5326-970-6411
K24 oil/water cooled
Ignition Knock Control Single knock sensor Dual knock sensors
Max. Boost Pressure(absolut tryck, 0,4 relativt org) 1.4 bar (6 psi boost) 1.4 bar (6 psi boost)
Valve Size (intake/exhaust) 38 mm / 33 mm 38 mm / 33 mm
Cam Followers Hydraulic lifters Hydraulic lifters
Interfering Yes Yes
Distributor (fördelare) Boschnr 0 237 522 005 -> 
0 237 522 011(byte ca87)
0 237 522 011
More IC

 

IC med endast halva flödet. Luften går fram i underdelen för att vända på andra sidan och går tillbaka i övre delen. Båda ingångarna på samma sida. IC som de brukar se ut, in på ena sidan ut på den andra. Passar i samma fästen som de äldre, annan slang mellan turbo och IC.
Max flöde.
More Turbo Denna turbon tål mer stryk, (troligen) högre laddtryck, tyngre och slöare, utvecklar mer värme pga sämre verkningsgrad. Laddar snabbare, når toppen av sin kapacitet snabbt, skörare turboaxel, använd verkligen dump om man laddar uppåt 1.2
Turbo kommentar.. Enligt mig så är inget av de här aggregaten bra för att ta ut mycket hästar (240-280+). En RS2 turbo (k24 med annan bestyckning) hade nog varit ett alternativ vid byte. (eller ngt helt annat modernt alternativ, det händer en hel del på 15 år faktiskt. Mitsubishi18T?)

 
Max temp avgastemperatur: sådär 950 grader före T. (Observera att det kan skilja mellan 50-200grader beroende på om man mäter före eller efter turbo och vilken typ av turbo man har.)
Om man vill veta exakt, mätproben före turbo, men vad händer om man bränner av den... ajöss med det aggregatet. Mätning efter... ja då får man gissa en hel del.
Max mottryck avgassystem: 3 hg (min bil utan bakre ljuddämpare=ca 0,25)
Orginal laddtryck: 0,35-0,39bar
0,9 i laddtryck ger på denna motortyp ca 210-220 hk någonstans
Max laddtryck påställt orginal: 1.0 bar (utan andra modifieringar typ2, typ1 kan man dra ngt hekto till pga lägre kompression) Det mesta maxas här, mängdmätare, spridare. Dock finns det info om att pumpen orkar ganska mycket.

 

Acctider
    
70-120 kmh samtliga värden!
(börja acca vid 60, tryck vid 70-120 mätarfart)
Audi 100 T Orginal (Gamla bilen innan)
3:an 7,0 4:an 9,8
laddtryck höjt till 0.9-1.0 och byte av sista ljuddämpare, inget annat gjort.
3:an 4,8
  
4:an 6,0
  
Referensbilar
Audi 80 16v -91
 
3:an 8,95
  
 
Audi 80 GTE - 86
3:an 8
  
4:an 9,5
  
Audi A6 2,7TQ -00
3:an 5,45
  
4:an 6,45
  
Audi V8 3,6 automat -90
5,9 sek i "S"-läge
  
6,8 sek i "E"-läge
  
Audi A4 2.6 FWD
3:an 6.9 sek
  

  

4:an 10.2 sek
  

  

"Nya" bilen
70-120 kmh 

Audi 100 T Orginal (1987)
tryck ca10 och 15)
3:an 8,5
laddtryck höjt till 1.0 och byte av IC till nyare modell, rengjord putsad turbo.
3:an 4,5
 

med lagad slang, (utan 

4:an 11,6



4:an 6,7
Slutsats!
1. Denna bilen är alltså lika snabb som den förra  fast den inte känns så. KK26 laddar senare, 4:a tiden blir lidande för den får inte turbotrycket förrän vid 80 kmh på denna bilen. 
KK24 laddade fullt vid 70kmh på 4:an men tappade istället på slutet av 3:an (110-120).
Det är alltså en klar skillnad i uppförande mellan MC typ1 och 2

2.Dessa bilar kommer aldrig att bli någon startraket eller stripbil pga framhjulsdriften, bara i Quattro utförande, men då kan man få kopplingsproblem istället + ökad vikt att släpa på. Men nåja... för en stor familjebil så får man väl säga att det är okey drag... och för dessa pengar sedan... 11.000:- + 2000:- vad är att klaga på!?