Få fart på Audi 100/200 Turbo



Känns det som om din 100/200 turbo 10v är väldigt slö ibland om man jämför med andra turbobilar? Då har du troligen rätt. 




Audi laddar nämligen inte dessa motorer med mer än 0.35-0.39 i övertyck. Det är alltså lättrycks laddning det är fråga om här. Normalare Turbo bilar laddar från 0.6 och uppåt. 
Säg att du skulle ha en trasig knacksensor tex. då känner datorn (ECU:n) av det och vägrar adera tryck ovanför fjädern i wastegaten så det bara blir fjädertrycket kvar (grundtryck), ja då laddar den bara 0.25 istället och du kanske kör omkring med bara 140-145 hk utan att veta om det.

Nu är det så att trots att de inte ställt laddtrycket mer än så, så har de byggt in förbluffande mycket saker i dessa motorer som egentligen inte behövs vid de här laddtrycken det är fråga om. 

  • Vattenkylt turboaggregat
  • Dubbla knacksensorer (89-)
  • Oljekylning av kolvar
  • Oljekylare
  • Turbotimer
  • Extrakylning av spridare
  • Bra Laddluftkylare

Vilket gör att de här motorerna har en dold potential att bli ena riktiga dräpare (nåja, jämfört med org. iaf.). 

Personlig gissning: Anledningen till att de inte tog ut mer hk ur denna motorn tror jag beror på att då skulle de hamnat alldeles för nära prestandan på audis sport/lyx-segment. Den skulle till exempel med lätthet rastat V8:an (4,2l=7.8sek, 3,6l ännu sämre?) beroende på stor viktskillnad. Hur skulle det sett ut om Audis toppmodell blivit från åkt av en vanlig framhjulsdriven 100 turbo? Även 200-20v Quattro hade också fått sig en rejäl match 0-100 pga vikten på Quattro-systemet (0-100 6.7sec).

Mera hästar då...
210-220 hk ur dessa är närmast standard bara genom att byta chip och luftfilter för 5000-6000:- och de håller bra också.

Vad gör då trimchippet? I princip är två saker ändrade på dessa motorer, tryckgränsen för när datorn stänger av elpump och tändning är ändrad eller uppflyttad och styrningen för att addera tryck på wastegaten är ändrad (om inte chiptillverkaren bara skickar med en styvare fjäder). Observera att det är ett i grunden mekaniskt bränsle system på dessa och ecun styr bara bränsletrycket i viss mån för att hamna inom Lambda området, sedan styr den tändningen också och om den känner av antydningar till spikningar så backar den tändningen i olika steg (6) tills tendenserna upphör.

Chipp är ett sätt att styra laddtycket. Nu ska jag berätta om ett annat sätt.

Att med ventiler bygga ett sjusterbart laddtryck!
Systemet kallas för BLEED-Ventil och är känt sedan de första turbosaabarna kom till världen. Det fungerar mycket bra på dessa motorer just pga att det är i grunden ett mekaniskt insprutnings-system.

Har din bil automatlåda?
(010415) Då ska du ta det lite lungt, det finns uppgifter som säger att de inte tål alltför mycket extra hästar. Särskilt i kombination med quattro som har så mycket väggrepp. Ska vi gissa att man får lugna sig vid 0.6 bar för att det ska hålla länge... 
Annat sätt att Justera Laddtryck än nedan.
(010416) Istället för systemet med bleedventil nedan, köp en till tryckregulator. Koppla in den mellan insug och övre delen av wastegaten för att skapa ett eget kontrollerat mottryck. EX:Säg att du justerar in mätaren på 0,5. 0,5 mottryck+0,3 fjädertryck = du har fått en motor som laddar 0,8.
Nu kör jag med detta på mitt "nya" offer, istället för att jamsa med små tryck så har jag direkt gått på 1.0, ger ett stabilt icke fladdrigt övertryck. kan dock troligen vara svårt att styra små laddtrycksökningar om du inte hittar en regulator där du kan styra små tryck.
010803 Erik påminde mig om en grej, Köper ni biltemas regulator så är den felkonstruerad som medför att gummibälgen innuti sugs in och inte tätar längre. Innuti finns det en vit plast hylsa som ska hålla emot bälgen, men pinnen/piggen/röret som sitter på hylsan i mitten är lite för lång så ta och skär av den med en kniv några millimeter så funkar den som det är tänkt sedan.

Vad vill vi göra? Jo vi vill öka laddtrycket kontrollerat och på så sätt få fler hästar (enkelt förklarat). 
Det kan man göra genom denna teknik, först sätts en begränsning på slangen till wastegaten så luften inte får passera helt fritt, sedan så släpper man ur lite luft kontrollerat med ngn ventil bakom begränsningen. Om motorn laddar 0.6 så släpper vi ut 0.3 genom ventilen, kvar blir 0.3 att öppna wastegaten med, vi har således fått en motor som laddar till 0.6 istället.

"Back to intake" är faktiskt inte helt nödvändig men det bästa sättet att göra det på. Jag släpper dock ut luften i det fria på min.

Delar

Här är ett urval av delar som man kan använda. 
Själv kör jag med andra liknande, principen är dock densamma. Delarna kan delvis hittas på bla. Biltema (tryckluftsavd. och vattenavd.), annars är det vanliga prylar som finns hos företag som håller på med styr- och reglerteknik.

 

 

bilder/slangar.gif (32502 byte) Var ska de sitta då?

Om ni klickar på bilden så är det på slang nr28 (röd) som dessa ska installeras på.

Hur mycket kan man ladda då?
0.6!
Sedan så slår datorn ifrån bensinpumpen och tändningen (bilen rycker till). Det ger ändå uppåt 180+hk (minst)

  

  

  

Finns det ngt sätt att ladda mer?
Jepp! Vi måste komma runt att datorn känner av tryck ovanför 0.6 kg/bar

Då installerar vi en tryckregulator på slang nr40 (blå) som leder till ECU:n (databoxen) och justerar in den snällt innan montage på 0.5 kg (kan göras med en cyckelpump om man inte har tillgång till kompressor). (finns för ca 100- 150:- på micro, clasohlson, biltema etc)
Simsalabim, avklarat!
010803 Erik påminde mig om en grej, Köper ni biltemas regulator så är den felkonstruerad som medför att gummibälgen innuti sugs in och inte tätar längre vid undertryck. Innuti finns det en vit plast hylsa som ska hålla emot bälgen men pinnen/piggen/röret som sitter på hylsan i mitten är lite för lång så ta och skär av den med en kniv några millimeter så funkar den som det är tänkt sedan.

Annat sätt att lura ECU
(010416) Har fått tips om ett annat sätt att komma förbi laddspärren (tack dominic). Det är att direkt gå in i ECU:n och löda in ett motstånd eller en zenerdiod. Det är dock mycket svårare och tänk om du pajjar ecu:n... INTE roligt.
>> länk här hur man gör iaf. AUDI Turbo Boost Mods

Men stopp nu! Vad har vi gjort här?
Vi har kvar all elektronisk styrning av motorn kvar upp till 0.6kg men sedan då? Jå då har vi nytta av lambdamätaren som fortsätter att reglera mot lambda (14-1) men vi har tagit ifrån datorn alla chanser/spärrar att styra laddtrycket av motorn om det skulle hända ngt, nu är det vi själva som styr det på gott och ont. Observera att även vissa chip tillverkare också gör så här, de chipen har inte heller ngr säkerhetsspärrar. Det finns dock lösningar på detta, titta här>> Nu har vi inte heller ngn synbar kontroll av hur mycket vi laddar heller. Bilens laddtrycks-mätare stannar alltså alltid på 0.5 nu, oavsett hur mycket vi laddar. Dock så styr ecu:n tändningen och kan backa den vid knacktendenser.

Detta är ju inte helt sant  (har glömt att uppdatera artikeln)
(020118) Faktum är att om du gör på detta sättet och inte med regulatortekniken som sätter magnetventilen ur spel... så har Ecu:n möjlighet att sänka laddtrycket med 0.2 bar.

...Köp Extra Laddtycksmätare
Därför måste vi köpa en extra Ladtrycksmätare som exakt visar den faktiska överladdningen. Installeras antingen på slang nr40 med T-koppling eller på nr9 (grön).
Ex: GIK. 425:- (finns även på vissa bildelsaffärer för 200:- och uppåt)

Nu kan vi glatt skruva och ändra trycket som vi vill utan varken trim-chip eller starkare fjäder!

Hur långt då?
Ja enligt GIK-Turboteknik så hänger spridare/mängdmätare upp till 1kg på dessa modellerna sedan måste det till extrainsprutning och dyl. Vi måste också tanka 98 okt iställat för 95.
Vid 1.2 måste man göra ngt åt intercoolern annars skjuter man gavlarna. (Spänna ihop den) En dumpventil är en bra ide för att ta bort tryckstötarna vid växling.
Själv har jag varit upp och vänt på 1.2 kortare stunder men kör för jämnan på ungefär 0.9 bar. Vad ger det då i hk? Med annat avgassystem kanske 230+ (betänk att S2 3b ger 220hk med 20v topp vid 0.7bar). Min bil spinner då hejdlöst/hopplöst (stryk det som inte passar) med 225or vid enbart acceleration på torr asfalt på tvåans växel.

(020118) Har nu åkt på 1.3 i 6 månader (tuff körning 1000 mil) med en extra insprutare och en vatten, går bra, drar ingen nämnvärd olja och det med en motor som gått 35.000 mil ORENOVERAD och med ORGINAL K26 TURBO!

 

Andra uppgifter
(010416) Här finns uppgifter om en kille USA som laddat 1,4. Han har dock haft problem med både spikningar och tvekningar. Defenitivt över gränsen för vad som är hälsosamt enl mig, kan inte se att han använt ngn typ av ex.insprut heller.
>> AUDI Turbo Boost Mods

Håller det då?
Se Mail

OBS OBS OBS! Kolla att allt är ok innan du börjar, slangar, oljetryck, knacksensorer, spridare, kolla dator på felkoder och sånt så du vet att allt annat funkar INNAN!.

Titta också på om det är tätt runt IC:n så luften verkligen pressas igenom den av fartvinden. behövs inte mycket glipor runt innan de tappar verkningsgrad pga att luften tar den lättaste vägen... (runt alltså) när dessa IC:s är så tjocka jämfört med tex saab varianter (stor platt).

Gasa nu försiktigt med era nyfunna hästar. Observera nu att när ni tar ut dessa hk så kan det ju naturligtvis rasa om ni inte har justa grejer, Dessa motorer brukar dock räknas som skottsäkra så det som brukar ge upp först vid för mycket skruvning är nog turbon, så skruva med förstånd! Slangen mellan intercooler och insug brukar också kunna spricka när de blir gamla.

Turbovarning
Korta perioder kan man ladda duktigt innan allt blir för varmt, ex 0-200km/h, men långa fullfartstest på sommaren är inget jag skulle rekomendera med orginalturbon och 0.9bar i laddning! AUDI Turbo Boost Mods påstår dock att det är inga problem.

Billiga Tips:

  • Byt sista avgasburken (pga modell reflektionstyp), eller ännu hellre ett nytt grovt hela vägen. Det finns dock vissa system som har rakt igenom typ även på sista burken, 87:or? Kolla innan du byter
  • Köp Bypassventil/dumpventil som tar bort tryckstötar och ger snabbare tryck vid växlingar, särskilt viktigt för k24 och höga laddtryck(0,8+) som har svagare axel.
  • Köp ett sportluftfilter
  • Motor typ 1 till års 88A? Inte miljövänligt, men man kan ju råka tappa ett spett genom katten. Behöver ej funka till mitten av 88 enligt SBP.

Lite dyrare Tips

  • Motor typ1? Fixa Intercooler från typ2 ellar annan med bättre flöde
    Byt / ta bort Katalysator. Grovt avgas direkt från turbo
  • Byt turbo mot hybrid eller RS2modell, beroende på typ1 eller 2
    (Passar rakt på, bara skruvjobb)
  • Tilläggs insprutning bensin + vatten
  • Större, stabilare intercooler

Exempel på nytt utseende från turbo, titta först innan ni börjar om det är värt det. Det är TRÅNGT! Och det är ingen överdrift, jag funderade men backade när jag såg hur tajt det satt. Mycket tid går nog åt till pusslet :)
downpipe_audi_turbo.jpg (25419 byte)
TRT-RACING
kan hjälpa er och svetsa om ni vill det.

Och med dessa dyrare tipsen tror jag att man har kommit till gränsen för vad orginal block, kolvar och lager tål men då borde man ha närmare 280-300hk.


Ta tillbaka säkerheten
 
av "Sjusovaren"
Jag tror att jag kommit på en fungerande säkerhets lösning.... som inte kostar skjortan... Man införskaffar en justerbar säkerhetsventil som man justerar in på 1,0 bar och paralellkopplar den med regulatorn som man "lurar" ECU:n med, då kommer säkerhetsventilen att öppna vid 1,0 bar och skicka in trycket till ECU:n, som i sin tur (får en smärre chock?) bryter tändning/bränsle! Jag har inte testat detta än i praktiken, men det borde fungera.

Man kan skicka efter säkerhetsventiler ifrån www.rexrothmecman.se dom har ett väldigt stort sortimen av pneumatik! Bestnr: 534-412-002-0 är en ventil som går att justera mellan 1,0-4,0 bar med 3/8 BSP gänga i både in och utlopp.Betnr:534-412-001-0 är en ventil som går att justera mellan 0,3-1,0 bar också med 3/8 BSP gänga i både in och utlopp.


  

Info / mail i ämnet
  

--- Original Message -----
 From: EL To: audinsane@yahoo.se Sent: Thursday, April 05, 2001 5:21 PM 
Subject:
Trimma A100
Hejsan Hoppas det är ok att ställa denna fråga, annars är det bara att skita i att svara på den =)..   Jag har en Audi 100T 88B Som jag tänkte fixa till på det stätet du beskriver på din hemsida. Men det är en sak jag inte riktigt fattar hur ställer man in så att den laddar så mycket man vill. Om man ställer in ladtryck medans motorn går på tomgång vet man ju inte hur mycket den laddar sen när man gasar på max. Ska man typ testa hela tiden eller tills man ser att den inte laddar mer än 0,8-0,9 som max eller kan man på nått sätt relatera tomgångs ladningen till max ladningen?  
 /MVH EL

 Japp! Det är testning och provkörning som gäller. Det går inte att relatera till ngt vid tommgångsvarv.   Man kan göra på flera olika sätt, ett står i en av länkarna.   Ett förslag kan vara att öppna justerskruven så kanske 2-3 kvadrat mm är öppet och sedan stänga strypventilen lite i taget tills då du når ditt önskade maxtryck. Efter det så har du ju fri justering med justerskruven från orginal (stängd) till din maxgräns.   Slår motorn av helt under acc, så har du ställt tryckregulatorn på slangen till datorn för hårt, och får lätta på den skruven ngt (0.5 kg max på den).

En fundering jag har är att bygga ett diffrentierat laddtryck via en elektrisk brytare på växelföraren som styr en extraventil. Så att man på 1:an och 2:an kör med sänkt laddtryck. (det är hemskans svårt att få till bra starter med bara framhjulsdrift och med en motor som helst av allt bara vill skena iväg kommer du att märka). Däckskonton drar lätt iväg annars.   
Lycka till! MVH D.A  

Ämne: Sv: Chipa a100T 88B
Postad av:
Datum: 01/03/04 16:52
  
Jag har kollat lite på det dära. Det verkar ju jävligt smidigt.
Men sen kan det ju vara kul att ha kvar datorns övervaknings funktioner och sånt på bilen.


Kör en Audi 100 Turbo 88B, helt original

 

Ämne: Sv: Chipa a100T 88B
Postad av: andypandy
Datum: 01/03/04 22:00

Tja.. det där med övervakningsfunktionerna har jag funderat över också i den meniningen att om vissa chip tar bort tryckbegränsningen helt och andra bara flyttar den uppåt. Jag har hört om båda versionerna, och inte orkat få det bekräftat av chipföretagen. Klart är också att det finns vissa chiptillverkare som bara skickar med styvare fjäder eller liknande bleedventil som i min artikel och de motorerna har alltså inte heller några spärrar kvar.
Ett riktigt påkostat chip till dessa motorer styr alltså (tror det heter magnetventil) en ventil som adderar mottryck på wastegaten så högre laddtryck medges. Ex senario: om ecun backat tändningen maximalt och laddat maximalt bränsle och då fortfarande känner av spikningar kan den versonen av chip alltså sänka laddtrycket genom att minska det adderade mottrycket.

Där ligger skillnaden.

Det är alltså ingen större skillnad på chip med tvångsstyrda wastegates och systemet i min artikel.

Vet du med dig att du har dålig "karaktär" och kanske inte kan hindra fingrarna borta från att skruva (om det går med 1kg varför inte med 1,1 osv.osv) så kanske du skulle leta upp ett riktigt chip med fast tryck och som fungerar "intelligent", kan det kanske vara värt 5000:-
Jag som mekar själv bryr mig inte så mycket, skulle orginal turbon rasa lägger jag hellre de pengarna senare på en större turbo istället. (det är faktiskt ungefär samma pengar)

Men det är som sagt ett smak val, det som är rätt för mig kan ju vara väldigt fel för ngn som inte vill ta risken att pressa en redan dålig turbo och som inte kan meka själv. (Låta VAG byta turbo är säkert inte billigt, ngn som vet vad ett sådant kalas skulle gå på?)

Samma ämne..... Superchipet=Billighetsvariant?

> Hej
> Jag läste din artikel om audi 100 turbo på nordicaudi.com jag har en fråga
> till dej som handlar om min audi.
> Min audi årsmod 90 är chipstrimmad med superchipset men det sitter även en
> ventil på slangen till wastegateventilen.
> Det finns bara den ventilen monterat på slangen inget t-rör eller dylikt.
> Varför då ? .
> Behövs den där ventilen när den är chipstrimmad ?.
> Det går även en slang från toppen på wastegaten till någon slags givare som
> är urkopplad varför då ?.
>
> Hoppas på svar hälsningar LÅ Östersund.

----- Original Message -----
Din typ av chip har varit uppe till disskussion i och med att det varit lite snack om spärrar och så.
Det verkar som om din bil har ngn liknande anordning för att höja laddtrycket och ditt chip kan inte själv styra trycket om det skulle hända ngt eftersom den styrventilen(magnetventil) är bortkopplad. (billig variant av chip med andra ord tyvärr)

(se inlägg ovan)

Hoppas du blev lite klokare.

MVH AN

----- Original Message ----- 
From:   xxxxx
To: audinsane@yahoo.se  
Sent:
Sunday, December 31, 2000 4:36 PM 
Subject:
vakumrøropplegg til audi
Heisann. Takk for en god forklaring på auditrimming på NA Jeg lurer på om du har en litt mere utfyllende tegning på røropplegget enn den som var på trimmingssiden (bilde nr 3 ovenfra) håper at du kan hjelpe for nå har jeg sjekket rundt omkring i hele Norges land og ingen har vist noen særlig vilje til å hjelpe. Med ønske om ett godt nyttår Ketil Sletta 

 

----- Original Message ----- 
From: D.A To:  xxxxxx Sent: Tuesday, January 02, 2001 9:55 PM 
Subject:
SV: vakumrøropplegg til audi
Om du lyfter bort spolarbehållaren så ser du slangen som går till undersidan till tryckklockan på wastegaten, ta loss den änden mot klockan. Köp en sådan något längre slangbit och sätt ena änden där du tog loss den första. Nu emellan dessa slangar sätter du en strypventil och ett T-rör. (T-Röret mot wastegaten)   På den fria änden i T-Röret sätter du nu en ytterligare strypning där du ska släppa ut överskottsluften, ju mer du släpper ut, destå mer laddar bilen.   Den andra slangen till ECU:n hittar du lätt, den sitter ytterst på ett 3T-rör. Dra ur slangarna med motorn igång om du är osäker, den slang du drar ut som gör att datorn visar 1.0 i tryck på instrumenteringen är det.   Hoppas att det hjälpte lite..   MVH D.A 

 ----- Original Message ----- From: xxxxx To: audinsane@yahoo.se  
Sent:
Sunday, December 31,2000 4:36 PM 
Subject:
vakumrøropplegg til audi  

Fine saker Hilsen ketil

 

  
Ämne: Sv: 100/200 T
Postad av: aaa
Datum: 01/02/07 17:18

Sportluftfilter gör en rätt hyffsad skilnad! jag satte i ett sånt på min 200....har även tagit bort katten! den verkar vara mer varvvillig!

Turbo+QUATTRO= ROLIGT!
200 Tq 88
100 T 87

  


Ämne: Sv: trimma 10v 
Postad av:
Datum: 01/03/06 18:45

Hej, jag hade 250 hk i min 100tq -88B.
Det var JRS i Östersund som fixade det för några år sen.
Utan att byta turbo. Jag betalade 4000:- och då ingick hårdare silverstift.

Ralph på JRS hade en egen 100t som han hade monterat vatteninsprutning och större avgassystem, tagit bort katalysatorn på. Den hade han bromsat till 298 hk.

/AA

Ämne: Fortss................
 Postad av: Anderz Datum: 01/04/13 00:44

Jag vet inte exakt vad som gjordes med min bil, men det var JRS i Östersund som trimmade den. 250 hk med orginalturbo, hårdare wastegatefjäder och silverstift Bosch W5CS. Jag var tvungen att tanka 98 blyfri och förstärka intercoolern (dra en wire runt den). Kostade mig drygt 4000:- för några år sen.

Förmodligen nån sorts omprogrammering/chippning av ECU'n. En hel del justeringar gjorde dom iallafall, det tog en dryg halv dag med provkörningar och skruvande. Mycket mekanisk trimning. Kanske höjdes bränsletrycket också, men den drog inte mer bränsle iallafall.

Enligt Ralf på JRS så skiljer sig MC-motorerna ganska mycket åt, en del går det plocka ut mer effekt ur än andra. Ralf hade en egen A100t Avant som hade större avgassystem från grenröret (utan kat) och dessutom vatteninsprutning. Tack vare vatteninsprutningen kunde laddtrycket skruvas upp ytterligare. Den var bromsad till 298 hk. han använde spolarvätskebehållaren som vattentank och fick då checkkontrollen som varning för låg vattennivå. Vindrutespolningen kopplades om till behållaren för lyktspolningen.

/Anders


Ämne: Sv: 100/200 T
Postad av:  nnn
Datum: 01/02/04 20:40

Jag hade en 100 tq som laddade 1,2 bar och det var inga som helst problem.
Eftersom laddkylen pallar ungefär så mycket, utan att gavlarna ramlar loss av trycket, så var den förstärkt med stålwire.
Jag hade bilen i ca 4 år och det var aldrig några problem även fast jag körde den hårt.

/D.A