Vatteninsprutning


  

----- Original Message -----
From: DS
To:
Sent: Tuesday, August 28, 2001 4:28 AM
Subject: Vatten

Tjena!
Lite frågor....
Ju vattenisprutningen du har.....kör du med två kallstartare eller vanliga spridare?!
Jag kör med en högtryckspump till strålkastarrengöring....klarar typ 4 bar e det tillräckligt?! jag kör med en kallstartare men tycker inte det e nån skilnad! Hur har du det med avgastempen?! Haru mät det...om inte gör det! Det  kann spara dig en motor! Ju em sak till har du insprutarna till vattnet rätt ner eller vinklade medströms?!
MVH D

-------------------------------------------------------------------------

De uppgifter jag sett är att även en liten mängd vatten har storeffekt för att släcka spikningar. ngn % ?
Iblandningsuppgifter till vad som ska vara normalt eller max, vid max laddtryck sträcker sig från 20% upp till 50% av bränslemängd

Om man inte ska jämföra med tracktorpulling-killar som laddar från 8kg och uppåt med massor av mer vatten än bränsle. 
4kg borde vara ok. jag har 3,2 ska byta till en högtryckspump och kolla vad den ger.
Jag kör med en kallstart och en 230cc spridare för vatten+ en spridare med bensin. Riktade rätt ner i röret. Har i alla fall aldrig hört tendenser till knackning med denna motorn som jag hörde på den förra. Måste bero på det låga kompet (7.8) på den förra bilen så laddade jag nog så mycket att ecu:n drog tillbaka tändningen, därav hkskillnaden när den senare kunde köra med full förställning på den. Så jag har inte märkt ngn direkt skillnad med eller utan vatten på denna, förutom att den börjar gå bättre och bättre på lång sikt (rengörande effekt?)

Så behöver inte motorn vattnet så gör det ingen direkt skillnad nej. Inte heller på lång sikt om du har en nysotad motor. (Du laddar för lite. he he he he)

Har kollat mina tändstift och de ser okey ut (inte för heta).
Jo jag vet att jag borde kolla avgastempen, men jag har ingenstans att meka direkt, så jag kör på erfarenheter från förr så att säga och känsla.

Spara en motor.... he he he... är en motor som gått 33.000mil ngt att spara??? Är vansinnigt imponerad att den går så bra och inte verkar mer sliten än den är.

Har hört av en dragracing kille att vinkla vissa spridare med vatten/metanol/etanol etc mot luftflödet kan ha en viss positiv effekt, dock svårt att säga från fall till fall. Ju finare dimma destå bättre i alla fall.
Ett annat rykte är att vissa spridare kan kärva igen av att bara gå med vatten, vet ej dock vilka, borde nog lossa dem och kolla funktionen då och då när man är ute på okända områden.

Visste du förresten att det fanns vatteninsprutning att köpa som tillbehör av volvo i början av 80-talet till deras tidiga turbobilar!?

Syclonerobban kör också med vatten insprutning, han borde ju inte använda det om det inte fungerar eller??!
Anders

 

Ämne: Sv: Laddtryck 100 Turbo
Postad av:
Datum: 00/10/13 11:25

Tjenare! Min visade förut 1,4 bar på mätaren innan jag chippade den
hos GIK Turboteknik i Göteborg. Då blev trycket 1,9 bar på mätaren dvs 0,9 bars laddtryck
istället för 0,4.Effekten höjdes ifrån 165hkr till 225hkr vilken skillnad. Nu har jag dessutom
monterat vatteninsprutning ifrån GIK vilket ytterligare ska kunna höja effekten ända upp
till 25%max. Laddtrycket kan då ytterligare höjas 0,2-0,3 bar. Nu är laddtrycket inte 0,9 bar
utan 1,2 bar och bilen går mycket bra. Vitsen med att montera vatteninsprutning är ju att
motorn inte ska spika och det gör den inte. Den drar jämt och mycket starkt hela vägen. Har
efter detta också monterat en 3tums fullflödeskatalysator med 3 tums rör hela vägen.
PS! Bilen har en otrolig acceleration har kört så här i snart 2 år utan några som helst problem
Körde precis jämt med en Mitsubichi 3000 gt four wheel drive i våras den ska tydligen ha 280
hkr och göra 0-100 på 6,0 sek. Gubben som körde kom upp bredvid vid nästa rödljus och
skakade på huvudet och gjorde en uppgiven gest.


Ämne: Sv: Laddtryck 100 Turbo
Postad av:
Datum: 00/10/15 21:53

Tjena Cln! 
Vad gäller vatteninsprutningen är det en del pyssel. Jag satte min vattentank bak i
bilen på sidan Avant för den fick inte plats ifram det är ju rätt så trångt om saligheten där som
du kanske har märkt.Tanken är gjord i 1,5mm aluminium för att tåla trycket och den rymmer
1,5 liter. Sedan sitter det bredvid där bak en pump i stort sett likadan som till spolningen på
framrutan. Och sedan en slags tryckklocka som går att ställa när den ska börja spruta in
vatten. Min har jag ställt så att den går igång vid övertryck dvs när turbon börjar ladda. Det är
inte så bra att det kommer vatten dessförinnan och ingen vits heller vad jag har förstått.Man
ska ju inte spruta in vatten i onödan utan bara när turbon laddar. Och sedan tar ju vattnet slut
onödigt fort. Dom sa på GIK att tanken räcker till cirka 80 liter bensin dvs så mycket som
bensintanken rymmer. Men det beror helt på hur hårt man kör. Sedan fick man dra mycket
slang bakifrån och fram till motorn. Faktiskt dubbla slangar cirka 8mm utv. Den ena drar man
fram och kopplar på intercoolern så kallad tryckutjämningsslang för att inte den lilla pumpen
i bak ska jobba i mot turbon då funkar det inget vidare. Den andra kopplar man in före gas-
sjället förslagsvis på den grova svarta slangen som går till insugningsröret. Det går åt cirka
10-12 meter slang men allt det där och hur man gör kan dom hjälpa dig med på GIK! Sedan
får man inte glömma att fylla på K-sprit på vintern i vattentanken och se till att det finns vatten
i. Speciellt om man ökar turbotrycket ännu mera än det dom gjorde på GIK. Dvs ifrån orginal
0,4 bar till 0,9 som dom gör vid 225hkr satsen. Turbotrycket styrs ju med en kraftig fjäder i
våra modeller alltså inte elektroniskt som dom senare modellerna. Men man ska akta sig för att
bara stoppa i shimsbrickor eller bara byta till kraftigare fjäder. Visserligen byter dom ju på GIK
till kraftigare fjäder vid chippningen men ännu viktigare dom går in i elektronikboxen och
ändrar med byte av chip bränsle-luft blandniningen och ställer om tändningskurvan det är
mycket viktigt för att allt ska klaffa och bilen ska gå bra. Skulle man bara sätta i en kraftigare
fjäder så har man ett haveri att vänta. Det är ju väldigt viktigt att motorn får mera bensin efter
ingreppet med laddtrycksstyrningen och att tändningskurvan ändras så att den stämmer. Det
kostade mig cirka 4000:- att chippa bilen hos GIK mycket prisvärt och bilen har aldrig fallerat.
Den har inte missat eller ryckt nån gång som tyvärr är ganska vanligt vad man hört. Vatten-
sprutet kostade cirka 2000:-2500:- om jag kommer ihåg rätt.Ta du kontakt med GIK så ska
du få se på andra bullar. Bilen gick som sagt mycket bra redan med chippningen för att inte
tala om när vattnet kom dit. Puuuuh det blev mycket att skriva men lycka till med din AUDI.



Ämne: Sv: Laddtryck 100 Turbo
Postad av:
Datum: 00/10/17 19:55

Ja vatteninsprutning är ju åtminstone billiga hästar.
Jag fick tipset att använda spolarvätskebehållaren som tank och koppla om så att vindrutespolningen tar vätska från strålkastarspolningen.
På så sätt har man även en varning för låg vatteninsprutningsvätska (om man har checkkontroll då).

Det där med att det ska slita på cylindrarna var nåt jag snappade upp för några år sen, han som sa det hade installerat det själv, på det sätt jag beskrivit ovan.
Hans Audi 100 t var bromsad till 298 hk. 10v-motorn har rätt så bra potential!
Mycket bättre utformning på grenröret än 20v-motorns "sugrör".



Ämne: Sv: Laddtryck 100 Turbo
Postad av:
Datum: 00/10/17 20:17

Tjena!Du har rätt i att 10v motorn räcker rätt så långt ändå dom går ju att köra runt gathörnen
på 3an nästan 4an om man skulle vilja det.Dom är både bottenstarka och varvvilliga tom
vanliga 2,3 an på 136 alt 138hkr va en stark rackare.Inte för inte utsågs just den motorn till
bästa storbilsmotorn i Teknikens Värld 1989.Hadde själv en 85a 100cc innan Turbon jag har nu.
Den gick jäkligt bra den me fast det går ju inte att jämföra med Turbons motor förståss.Enda
man önskar är att man hadde en quattro i stället så att man fick ner alla hkr i asfalten men
man får väl vara nöjd med det man har.Nästa bil får gärna bli en s4 eller så om man får råd
nångång.Har svårt att överge den 5 cyl motorn den är bara för bra eller som Dahlbäck har
sagt i Bilsport flera gånger dom verkar nästan tåla hur mycket effekt som helst dom är skott-
säkra.Min 91a har förresten gått 14500mil så den får väl hänga med ett tag till.M.V.H
Per Andersson Uppsala VILKET MORRRRRRR!!!!!!!

vattensprut