Extra Bensin, varför?



För att vid ca 1 bar så maxar man insprutarna, mängdmätaren går i taket, bilen börjar gå snålt och ECU:n får jobba med styrtrycket och dra tillbaka tändningen så mycket det går för att undvika knackningar, avgastemperaturen skenar, du "tappar" effekt pga den tillbakadragna tändningen.
Snålt med bränsle ger annars en högre förbränningstemperatur som i sig kan ge effekt, men man lirar verkligen på gränsen för vad materialet klarar av, bättre då med lägre temperatur och mer "föde" istället.

Systemet är byggt enligt den princip som det står att läsa om längst ner på denna sida.

Använder nu en elektrisk kallstartsventil (samma typ som i bilen hittad på skroten) som flödar ca 200cc vid 3bar. detta systemet använder dock ett högre tryck så jag vet inte exakt vad det blir i bilen, dock tillräckligt för ca 30-40 extra hk. Får kolla senare exakt vad det flödar. En riktig insprutare från en bensinhungrig bil är förståss alla gånger ett bättre val. Detta gjorde jag bara för att den är så vansinnigt lätt att sätta dit.
Ventilen öppnas av en brytare som öppnar ventilen fullt vid 0.5 bar laddtryck (260:- GIK)
Insprutaren ansluten med sin egen slang i ett mellanstycke som jag hittade på en mängdmätare på skroten, bara att flytta över och skruva dit på min så jag fick ut ett extra bensinfäste. Ca 5 min jobb.

  

  


Info / mail i ämnet

Ämne: 100/200 T [
Postad av: aaa
Datum: 01/02/04 06:35

Hur mycket skall man våga skruva på laddtrycket?! läste nåt om max 1.0 Bars övertryck.pga spridarna ej klarar ge mer soppa?!
har även läst nått om progresivbränsletryckregulator (lååångt ord) som gör att man får igen mer soppa genom spridarna?! kann någon förklara hur det funkar och var man köper grejorna?! sen tänkte jag sätta in en intercooler till!


Turbo+QUATTRO= ROLIGT!
200 Tq 88
100 T 87
Ämne: Sv: 100/200 T
Postad av: andypandy
Datum: 01/02/04 20:33

Jodå, det var jag som fick den informationen från GIK om 1kg. Men det är ju inte helt exakt, det är ju vad mängdmätare och spridare presterar som är intressant. De kanske klarar motsvarande 1.5 kg vid 3000 varv, men varvar du 6000 ska ju de mata ut det dubbla (inte helt sant, men tänket finns där) då kanske de går i maxläge och inte orkar till att följa lambda värdet till mer än 5000 varv. Ligger man då på 6000, får motorn för lite bränsle med varmgång som följd (överhettade ventiler/kolvar).

Det finns ett sätt att se vid vilket tryck mängdmätare/spridare maxas. Att köpa extra lambdamätare med visare eller ansluta multimeter till den befintliga (står på sjmautotechnik.com ngnstans) under acceleration ska motorn gå fett. höjer man laddtrycket och gör ett par race uppåt 6500 varv och mätaren fortfarande visar fet blandning vid maxvarv så är det ok. höjer du ytterligare och mätaren visar tendenser att motorn går magert vid fullvarv så har du hittat din laddgräns med befintliga prylar. Ligg dock inte kvar där på det trycket utan backa ngt, det behövs ju bara lite extra skit i bensinfiltret för att komma farligt nära motorras då.

Ligger kvar på mina 0.9 i tryck fortfarande pga lite begränsad ekonomi.
Har precis samma ideer som du. Har inga direkta siffror men har för mig att man kan komma en liten bit med höjt bränsle tryck, dock tror jag att det ökar bara med kvadraten x höjt tryck eller så (lite svårt att förklara), lite ökat tryck= ngt mer bränsle, massor med mer tryck utöver det=ändå inte så mycket mer bränsle. För "dålig" kapacitet på spridarna helt enkelt, borde vara lättare med ngn typ av elektroniskt styrd tillläggsinsprutning genom en eller flera spridare vid gasspjället. 
Ps: ska du över 1kg så får du förstärka orginal intercooler genom att trycka ihop den annars skjuter man gavlarna lätt om man inte har ngn bypassventil. (kraftiga tryckpulser vid växlingar).

 

Utdrag ur Diskussionslista ZATZY Racing:

Diskussionen nedan gäller en trimning av Volvo turbo med samma typ av billig extrainsprutning som jag tänker mig på att bygga. Samt att montera bypassventilen närmast gasspjället och inte bara runt turbon för då stannar allt flöde i intercooler samt slangar...

Överfört till audi då... Byt ut slangen mellan Intercooler och Insug med en böjd rörbit med uttag för 2 st spridare och eventuella dumpventiler, eventuellt vattensprut monteras även här. Justeras så det aktiveras vid ca 0.8 (upp till 0.9 bar är det ju lungt ändå för denna motor) De viktigaste inläggen markerat med blått.


Ang volvo B21T
... Det verkar som att du nått ungefär så långt orginalsprutet räcker. Dvs. 200 hk. Det är inte så mycket man kan göra för billiga pengar. En annan turbo, t3-t04 hybriden är ju ett mastadont stenåldersaggregat. Annan kam, t.ex. en A kam (inte gr. A) eller en K (fast den är jätte jätte jätte vass i en turbo). Ett tillskottssprut kostar från ca 1000 kr upp till 4000 kr. Det är inte alltid så att man får det man betalar för. Du vill helst ha ett sprut som styrs av 2 (eller fler) parametrar. Bäst är nog ett som styrs på map (insugstryck) och varvtal. Det finns begagnade tillskottssprut att köpa för runt 1000 kr, jag skulle slå till. Har du kollat på TPC? Där finns det en del annonser. Ett komplett insug kan kosta från 500 kr. Om vi säger att tillskottssprutet kostar totalt 2000 kr och så kan du får 30 + hk!!! Billigare hk än så finns inte! :o) P931

ähvafan :) 
jag hade en Opel ascona förut med en 2.3 liters turbo motor.. det var bara en massa bonnmek hela skiten... men satan så den gick :) iallafall... på den hade jag FYRA extraspridare som öppna o stod öppna hela tiden över 0.7bar o gissa om motorn gillade det :) 0-402 meter har ingen tid men 196 i slutfart borde säga nåt iallafall.... motorn var väl kanske ganska rå i gången o skulle man köra om på femman i 120kn/h så surade den.... men slängde man i trean så brände man däck förbi istället.... he he

tja... visst fan gav det effekt... men när spridarna kopplade in så surade den till en tiondelssekund men det var bara fränt...  det lät lixxom BAP BAP Swosch............Dyngsmäll(växling) Swooosh dyngsmäll.......... swoooooosch 
accet var på runt 4 sekunder till hundra blås... så vafan...... billigare ca380-420 hk har jag inte haft.... 
:)
 __________________ 
turbo i all ära. men öppna trattar på 8000rpm.. mmmm....

Ang kostnad och dump...
tyvärr.. kommer inte ihåg dahlbäcks bil.. iallfall.. mitt system.. en justerbar tryckkontakt 4 spridare.. plus lite sladdar o slangar i och för sig kostar väl tryck kontakten nån krona men den hade jag juh innan tror de kostar runt 300-500 spänn 
__________________ 
turbo i all ära. men öppna trattar på 8000rpm.. mmmm....


Forts.. Vart kan man köpa det där Bonnsystemet då!? På vilken bil sitter det orginal på!?.... 
Ta't Lugnt! Patrik H

det sitter inte original på nån bil :) utan en tryck kännare kan du köpa typ hos GIK eller nån annan sån där turbo firma... samt elektriska spridare dräller det om på skroten. 
opel kadett gte-gsi 84-86 har fina hållare för spridare (Även nyare oplar har snygga installationer, omega 2.0 86 -90)


Patrick, Spridare: Ok, men det jag behöver är, spridare, tryckkännare och spridarhållare.... Vad är det mer jag igentligen behöver...? 
Ta´t Lugnt! Patrik H 
__________________ Volvo Turbo 200hk +



tja.... kabel kabelskor lite sladdar.. samt nån som svetsar på spridar hållaren på tryckröret tänkte att du kanske bara ska använda en spridare... det ger ca +35-85hk beroende på tryck o vilken spridare du lyckas leta reda på... det finns juh även special spridare... men de får man lov att köpa, det dräller lixxom inte om dom på skrotarna men känner du för att använda fyra spridare kan du sätta på det nyare insuget för b230f eller vad de heter där finns det plats för en spridare till varje cylinder... men då dränker du motorn i soppa om du inte laddar +1.5 bar... (läs längre upp i tråden för att se hur min bil gick) __________________ 
turbo i all ära. men öppna trattar på 8000rpm.. mmmm....

jupp..... jag kan rekomenndera en spridare och att du justerar så att den kommer in vid ca 0.5 bar.. om du kopplar på en på bensin matar ledningen på ett k-jetronic sprut vilka har runt 6 bars soppa tryck så blir spridarn lite "överbelastad" men vafan det finns fler :) då räcker nog en standard spridare till runt +40-50hk du kan även snoka på en bil med elektroniskt sprut för att se hur deras bränsle system är uppbyggt med returledning och tryck regulator o sånt... sen bygga ett eget litet system .. :) men styra den elektroniska spridaren med tryck kontakten istället för ett dyrt tilläggs sprut...
 __________________ 
turbo i all ära. men öppna trattar på 8000rpm.. mmmm....

AN - se länksidan om Bosch-spridare